Sökresultat för Karlstads universitet, Utbildningsvetenskap...
Rensa filter?
I denna skrift beskriver författaren kortfattat ett sätt att se på och arbeta med kvalitetsarbete och kvalitetsredovisning som utgår från problembaserad skolutveckling (PBS). Perspektivet beskrivs mer ingående på hemsidan www.kau.se/pbs.
Att förstå sig på hur man inom sitt eget ansvarsområde kan påverka…
Utifrån ett centralistiskt perspektiv förlitar man sig på utvecklingskraften i mål, planer och utvärdering. Lärare och till stor del även skolledare ser skolutveckling som problembaserad där de egna vardagsproblemen utgör utgångspunkt för utvecklingsarbetet. Kvaliteten i verksamheten blir i hög grad beroende av…
Problembaserad skolutveckling tar sin utgångspunkt i vardagsverksamheten och de problem och dilemman som lärare och skolledare ställs inför.Genom att skapa goda lärmiljöer för lärare utifrån de upplevda vardagsproblemen fördjupas förståelsen av problemens natur. Denna kunskap ökar sannolikheten för att finna goda…
Utifrån ett lärar- och skolledarperspektiv är skolutveckling problembaserad. Skolutveckling behöver i enlighet med detta ta sin utgångspunkt i vardagsverksamheten och de problem och dilemman som elever, lärare och skolledare ställs inför.
Lärares undervisningsmönster utvecklas i hög grad i mötet med eleverna samt genom…
Utifrån ett lärar- och skolledarperspektiv är skolutveckling problembaserad och tar sin utgångspunkt i vardagsverksamheten och de problem och dilemman som elever, lärare och skolledare ställs inför. Lärares erfarenhetslärande utgör en grundstomme i skolutvecklingssammanhang.Medarbetarsamtalen behöver riktas in mot…
Övergången från regelstyrning till målstyrning i början av 1990-talet innebar att den professionella friheten att bestämma hur man ska bedriva undervisningen för att förverkliga uppdraget skulle öka och att politiker skulle ägna sig åt att tydliggöra uppdraget. Kopplingen mellan pedagogers val av arbetssätt och den…
Problembaserad skolutveckling (PBS) handlar om att i och utifrån vardagsverksamheten, åstadkomma lärprocesser som är meningsskapande och förståelsefördjupande för såväl elever som lärare och skolledare. I den lärandeorienterade skolan arbetar man med att utveckla den egna lärförmångan så att verksamheten och…
Teknikämnets gestaltningar handlar om lärares arbete med skolämnet teknik i den svenska grundskolans senare år (7-9). Studien bygger på intervjuer med fem lärare och på observationer av deras undervisningspraktik. Studien undersöker hur lärare förstår begreppet teknik och skolämnet teknik. Den undersöker också vad…